אתרי צלילה בישראל

לא בכדי צלילה היא פנטזיה ממנה נהנים רבים ברחבי העולם. ישראלים ותיירים האוהבים לצלול, זוכים להיכנס במימי הארץ לעולם תת-קרקעי מסתורי ויפה, אשר פעמים רבות יד אדם לא נגעה בו והוא נשאר בתולי ומרשים. בישראל ישנם עשרות אתרי צלילה, המאפשרים למגיעים אליהם ליהנות מחוויה ייחודית ומעוררת התפעלות. נסקור כאן את העיקריים והפופולאריים שביניהם.

אתרי צלילה בים התיכון

יש שחושבים בטעות, כי רק באילת אוהבי עולם המים יכולים לגלות את היופי שבמעמקי הים. אך בחינה נוספת של אתרי הצלילה בארץ מגלה כי הים התיכון עשיר באתרי צלילה מרהיבים ומיוחדים, החל מאתרי צלילה ארכיאולוגיים מפורסמים, דרך מערות ומנהרות תת-ימיות, ועד לצלילה אל ספינות טבועות.

אתרי צלילה עיקריים בים התיכון

  • מערות גורדון – ממוקמות במרחק שחיה קלה משובר הגלים בחוף, ובהן ניתן להתרשם ממערות סלע, קשתות, קניונים, דגיגים, חשופיות ותמנונים.
  • מערות אכזיב – אתר בגודל של כשישה מטרים בו ניתן ליהנות ממערה בינונית בגדולה, ומריף מרשים. האתר נמצא מול מועדון הצלילה של אכזיב.
  • ספינת הבוטנים – ספינת קיטור הנמצאת בעומק של כשישה מטרים ואליה ניתן להגיע מחוף יפו. מלבד הסירה שהשתמרה יפה, ניתן להתרשם מבעלי חיים תת ימיים, דגים גדולים ותמנונים.

צלילה מתוך סירה בים התיכון

רבים מאתרי הצלילה היפים בארץ נמצאים במרחק מספר קילומטרים מהחוף, שאליהם לא ניתן להגיע באמצעות שחייה, אלא בסירה בלבד. אתרים אלו, הממוקמים בין 8 ל-26 מטרים מתחת לפני הים, עשירים בדגה מרהיבה, צמחיה ימית ייחודית ואף שרידים ארכיאולוגיים של ספינות טבועות. בין האתרים הנפוצים לצלילה מסירה בים התיכון:

  • קניון אכזיב (הקניון הגדול), הנמצא בעומק של כ-12 מטר ובמרחק של קילומטר מחוף אכזיב. ניתן להתרשם בו ממגוון עשיר של בעלי חיים ימיים וממערות קיר מיוחדות.
  • הגוררת איתנה – במרחק של קילומטר וחצי מחוץ אכזיב, ניתן גם לגלות בעומק של כ-32 מטרים את שלד ספינת הגוררת איתנה סביבה החלו להתפתח צמחים וחיים תת מימיים.
  • מערות שבי ציון – ממוקמים בין שני הקניונים של רכס ורנון, ודורשים יציאה בסירה אל איזור יפיפה עשיר בצומח ובבעלי חיים ימיים.
  • קניון העוגנים – אתר הנמצא בין צוקים עמוקים ועשיר בדגים מעניינים, תמנונים, מורנות, לוקוסים וצמחיה צבעונית.
  • הצוללת שירה – נמצאת בעומק של 32 מטר מתחת לפני הים והפכה לבית גידול לאלמוגים, כוכבי ים, צדפות ודגים.
  • ריף הציפור –  ממוקם באזור תל-אביב יפו, ואליו ניתן להגיע מסירה. האתר עשיר בדגים, תמנונים, חתולי ים ושלל סלעים בצורות מעניינות ומגוונות.

מלבד אתרים אלו, הים התיכון עשיר באזורי צלילה ייחודיים נוספים כמו באזור רגל הפיל שבראש הנקרה, ספינת הקיטור הטורקית, הדרג'ר העשיר בדגה, ספינת זאב הים, אוניית חיל הים "כידון" ומכתש הברבוניות הנמצא באזור נהריה.

צלילה בים המלח

תאמינו או לא, גם בים המלח ניתן לצלול וליהנות מנופים מרתקים ומפתיעים, ביניהם נציבי מלח בצורות מעוגלות ויפיפיות, וגבישים בצבעים לבנים ושקופים. ים המלח עשיר גם במערות קסומות וביניהם מערת ברסלר, שהתגלתה רק בתקופה האחרונה ונמצאת בעומק של 20 מטר מתחת לפני הים.

הצלילה בים המלח, ייחודית ומרגשת ככל שתהיה, דורשת מיומנות צלילה, הסמכה מיוחדת, ואף תנאים והכנות שאינם קיימים בצלילה בים התיכון או בים סוף. בין אלו נכלל שימוש במסיכת צלילה מלאה, יחד עם משקולות במשקל של 50 ק"ג.

אתרי צלילה בים סוף

אחד האזורים הנפוצים יותר לפעילויות מים בכלל ולצלילה בפרט הוא הים האדום, הנושק לאילת ולסיני. ים סוף עשיר בבעלי חיים ימיים יפהפיים, שוניות מרהיבות, צדפות, אלמוגים וצבעים. אלו הם אתרי הצלילה הפופולאריים בים סוף:

  • ריף הדולפינים – אתר צלילה אקולוגי ייחודי, בו ניתן ליהנות מצפייה באורח חייהם המרתק של דולפינים מסוג "אף הבקבוק".
  • גן הצלופחים – מאות צלופחים הנמצאים בקרקעית הים ויוצרים מראה מרהיב ודמיוני, האתר נמצא כמאה מטרים מצפון לשמורת חוף אלמוג.
  • גן העדן האבוד – נמצא מרחק קטן מאתר הסטי"ל הפופולארי, כ-4.5 קילומטרים מאילת. באתר ניתן להתרשם מאלמוגים מרהיבים ומדגי שונית.
  • הגנים היפנים – אתר צלילה הנמצא בחלק הדרומי של שמורת אלמוג ומציג 500 מטרים של אלמוגים, שוניות ודגה עשירה.
  • המערות – כקילומטר וחצי מגבול טאבה נמצא אתר צלילה ייחודי של שוניות, מעברים תת ימיים, להקות דגים מרתקים ואלמוגים.

חופה של אילת ושמורת האלמוגים עשירים בכניסות אל אתרי צלילה מדהימים ביופיים ובכללם גם היתוש, אל קרדה, המגדלור, האוניברסיטה, הסטי"ל, חוף הדקל והרשימה עוד ארוכה. למי שרוצה ליהנות מאתרים אלו, מומלץ ליצור קשר עם אחד ממועדוני הצלילה הרבים שבאילת. רק זכרו להקפיד על כללי הזהירות והבטחון, שיבטיחו לו חווית צלילה ייחודית ומשאירת חותם.

דילוג לתוכן