מיוחד לקיץ: מעיינות בישראל

אמצע יולי. השמש זורחת במלוא עוצמתה, ואחוזי הלחות הגבוהים מביאים להתכנסות של כלל המשפחה בין כתלי הבית, כשהמזגן פועל במלוא עוצמתו. בהחלט חשבתם על בילוי משפחתי מרענן בחוץ. הבעיה היא שכרטיס כניסה לבריכה בהחלט אינו זול. והים? הצפיפות והיעדר החנייה מבטיחים את הישארותכם בבית.

מה עושים כדי לצנן את עצמכם, ובו זמנית לזכות לבילוי מהנה? הולכים לחיק הטבע, כמובן. ברחבי הארץ פזורים מאות מעיינות, אשר משלבים צמחייה עשירה, מים מרעננים וחוויה גדולה. וברוב המקרים זה אפילו בחינם.

מה בין מים למעיינות?

גם אם ישראל אינה רוויה במי גשמים, עדיין ניתן למצוא בה לא מעט מעיינות. המדובר הוא במי גשמים אשר חודרים אל תוך הקרקע ומצטברים מתחת לפני האדמה- לפחות עד שמפלסם העולה מבטיח בעבוע שלהם אל פני הקרקע.

מי המעיינות עשויים להיות מתוקים או מליחים, תלוי בקרבה שלהם למקורות מים אחרים ובטוואי השטח בו הם נמצאים. בכל אחד מהמקרים, ברורים היתרונות הרבים של מי המעיינות, לרבות צרכי מרפא, ספא, תיירות או נופש.

על המעיינות בישראל

בישראל, כאמור, ניתן למצוא למעלה מ-200 מעיינות. מרבית המעיינות בישראל ממוקמים ברמת הגולן, פועל יוצא של כמות הגשמים הגבוהה באיזור זה.

אולם, ניתן למצוא עשרות מעיינות, גדולים וקטנים, מתוקים או מליחים- גם באיזור הנגב ואילת, ירושלים, העמקים והשרון, השומרון והבקעה. אפילו באזור המרכז, על שלל הבנייה העירונית שבו, ניתן למצוא מספר מעיינות מרשימים.

אולם מה הם המעיינות המומלצים ביותר? אלו מעיינות לא ניתן לפספס? הנה מספר מעיינות שיום קיץ אינו שלם בלעדיהם.

עין אמפי

אם אתם מעונינים בפינה שקטה ומוריקה, עין אמפי מהווה פיתרון אידיאלי עבורכם. מדובר במעיין נביעה אשר נמצא סמוך לחד נס, וכולל בריכה מרעננת העשויה מסלעי בזלת. הבריכה נחשבת לאחת הצלולות ביותר שניתן למצוא בארץ, כששקט פסטורלי וצמחיה עבותה מבטיחים לשכוח את תלאות הקיץ.

עין נטפים

מעיין זה מיועד לאנשים אשר נמצאים באיזור אלת ושבעו כבר מהחוף או מהבריכה של המלון. כשבעה קילומטרים צפונית לעיר הנמל, ניתן למצוא מעיין מים מתוקים אשר נובע בכל ימות השנה. זהו מעיין קטן באופן יחסי, רווי בבעלי חיים נדירים, אשר מהווה גורם מרענן בנוף הדרומי.

חמי טבריה

את המקום הבא אין צורך להציג. אתר המרחצאות חמי טבריה, סמוך לכינרת, הוא מהמתוירים שניתן למצוא בישראל. המתחם מכיל כ-17 מעיינות, גלויים יותר או פחות, אשר בהם רמת מינרלים ומלחים גבוהה ההופכת את השהות בהם לנעימה מצד אחד, ובריאה במיוחד מהצד האחר.

אם אתם מעונינים בטיפולי ג'קוזי מפנקים, בהירגעות העור או בבריכת מים – זהו המקום בשבילכם. אף כי רבים יטענו כי המים החמים הופכים את השהות לאידיאלית דווקא בימי החורף. לשיקולכם.

מעיין חרוד

מעיין חרוד ממוקם בחלקו המזרחי של עמק יזרעאל, סמוך להר הגלבוע. מעיין זה הוא היחידי באיזור המכיל מים מתוקים, כך שהשהות בו הופכת לנעימה ביותר.

מעין זה נובע למעשה מתוך "מערת גדעון" (בו ערכה הדמות התנ"כית מבחן ללוחמיה), ממנה הוא מגיע אל בריכה עצומה בגודלה. בסמוך למעיין, ניתן למצוא יער וכן את אחוזת הקבר של יהושע חנקין. יש לשים לב שהכניסה אל הגן הלאומי היא בתשלום.

מעיין סלוקיה

המעיין הבא לא מוכר למרבית הציבור בישראל. השאר מכירים אותו בתור אתר הנביעה של חברת "מי עדן". אולם, מעיין סלוקיה שבגליל מציע למבקרים בו פלגי מים, מפלים, בריכות עגולות ורחבות, צמחייה ייחודית ובעלי חיים ייחודיים.

עבור אנשים המעוניינים במעיין לצרכי שכשוך ופיקניק, ולא להליכה רבה במדרונות ובין סלעים, זהו מקום אידיאלי.

ראו גם:

התייבשות מעיינות הרי יהודה

דילוג לתוכן